Przede wszystkim trzeba pamiętać, że ocena nie rości sobie prawa do obiektywizmu. Jest oparta na mojej obserwacji, wiedzy i poglądach. Ocena ma celu porządkowanie wpisu i najkrótsze możliwe jego podsumowanie.
Ocena jest podawana w punktach od 0 do 100 gdzie 0 jest oceną najniższą, a 100 to ideał.
W przypadku restauracji ocenę otwiera obsługa bo wierzę w to, że jest to parametr o wadze równej z jakością jedzenia, które oceniam pod hasłem „menu”. W bardzo wielu przypadkach obsługa jest nawet ważniejsza, jak mówił Heston Blumenthal, legendarny już założyciel The Fat Duck; „obsługa jest ważniejsza od jedzenia, kucharz może coś zepsuć, a obsługa musi z tego wybrnąć” lub jak bardziej dosadnie powiedział Emil Varda, współwłaściciel jednej z najbardziej celebryckich miejsc Nowego Jorku, restauracji Waverly Inn: ” Najważniejszy to jest serwis. Jak się ma dobry serwis, to można by serwować nawet karmę dla psa”. I słusznie bo do restauracji przychodzimy nie tylko dla jedzenia, ale po to to żeby miło spędzić czas. Personel może nam w tym pomóc albo wręcz przeciwnie.
W przypadku hoteli kategorie oceny to oprócz obsługi, lokalizacja i komfort.
W innych sferach kategorie ocen mogą być bardzo różne zależne od inwencji i potrzeb autora.